informatyk

Informatyk vs firma outsourcingowa – co wybrać?

Wewnętrzna sieć komputerowa stanowi obecnie podstawę funkcjonowania większości firm. Szczególnie intensywnie jest wykorzystywana tam, gdzie realizacja zadań opiera się na gromadzeniu i wymianie danych. Banki, firmy logistyczne, projektowe czy handlowe potrzebują nie tylko sprawnej sieci, ale również jej profesjonalnej obsługi. Alternatywą dla informatyka na etacie jest dla nich outsourcing usług IT.

Czym jest outsourcing usług informatycznych?

Pojęcie outsourcingu pojawiło się w polskiej rzeczywistości wiele lat temu, początkowo w odniesieniu do branży logistycznej. Z definicji oznacza ono świadczenie usług z danej dziedziny dla przedsiębiorstwa czy instytucji przez firmę zewnętrzną. W praktyce jest ono równoznaczne z wysoką specjalizacją, a w jej efekcie – z profesjonalną jakością na znacznie wyższym poziomie, niż mógłby zaoferować wyodrębniony dział zakładu. 

Obecnie popularnością cieszy się outsourcing usług informatycznych. Świadczony przez firmy takie jak ABC Komputery MESKOMP, obejmuje wszelkie prace związane z projektowaniem, instalacją, utrzymaniem, konserwacją oraz zabezpieczeniem sieci firmowych. Istotą takiego rozwiązania jest nie tylko dostęp do znacznie szerszego zakresu możliwości, w tym do najnowszych technologii informatycznych.

Zalety outsourcingu IT

Próba odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule z pewnością nie wskaże idealnego rozwiązania. Wynika to z faktu, że każdy potencjalny przedsiębiorca jest inny, różniąc się zarówno wielkością i profilem produkcji, liczbą pracowników czy wykorzystaniem usług informatycznych w funkcjonowaniu firmy. Dla producenta zabawek może to być jedynie księgowość. Dla dyrektora firmy logistycznej – zarządzanie transportem, czasem pracy kierowców, planowaniem tras czy kadrami i płacami. Różnice dotyczą też elementów takich jak stopień rozbudowy sieci, wymagany poziom ochrony danych czy usługi dodatkowe typu Helpdesk. 

Outsourcing usług IT stanowi doskonałe rozwiązanie w każdej z tych sytuacji. Wzajemna współpraca opiera się na indywidualnej konfiguracji usług, z których chcą korzystać klienci. Pozwala to na dobór takich opcji, które są wykorzystywane w danej firmie, bez potrzeby ponoszenia kosztów innych opcji. Najważniejsze zalety outsourcingu IT to przede wszystkim:

  • stały dostęp do pracowników o wysokich kwalifikacjach zawodowych oraz specjalizacji,
  • możliwość wyboru pojedynczych usług z oferty lub skorzystania z całego pakietu na korzystnych warunkach,
  • dostęp do nowinek branżowych, nowoczesnych technologii i oprogramowania,
  • dostosowanie kosztów obsługi do poziomu adekwatnego do wielkości firmy oraz jej możliwości finansowych,
  • możliwość skorzystania tylko z jednej usługi zewnętrznej takiej jak np. Helpdesk,
  • oszczędność czasu poświęcanego na rozwiązywanie problemów z funkcjonowaniem sieci wewnętrznej,
  • wysoki poziom zabezpieczeń danych i minimalne ryzyko awarii (firma zewnętrzna odpowiada za jakość dostarczanych usług).
Czytaj również:  Pojemniki EURO - rola i zastosowanie

Dlaczego informatyk na etacie się nie opłaca?

Dla wielu przedsiębiorców najprostszym rozwiązaniem jest zatrudnienie informatyka na etacie, który będzie odpowiedzialny za funkcjonowanie sieci. Chociaż pracownik jest dostępny od ręki i nie podlicza godzin, za które wystawi rachunek, takie rozwiązanie ma też wiele wad, zwłaszcza w sytuacji, gdy w przedsiębiorstwie, biurowcu czy banku funkcjonuje wiele serwerów i komputerów. Z jednej strony zatrudnienie wymaga stworzenia etatu, wypłacania miesięcznej pensji w niemałej wysokości, a także ponoszenia wszystkich niezbędnych składek i świadczeń. Do tego należy też doliczyć koszt urządzenia i wyposażenia pomieszczenia technicznego.
Ponadto, nawet najlepiej udokumentowane kwalifikacje informatyka nie zagwarantują, że rozwiąże on każdy problem w krótkim czasie. Korzystając z outsourcingu usług informatycznych klient zyskuje pewność, że w razie potrzeby na stanowisku pojawi się kilku wykwalifikowanych specjalistów, a czas przywrócenia sprawności sieci będzie o wiele krótszy. Koszty takich usług, oferowanych m.in. przez firmę MESKOMP są relatywnie tańsze od kosztów utrzymania etatowego pracownika. 

Warto również wspomnieć, że firmy outsourcingowe wiele usług oferują zdalnie, za pośrednictwem sieci internetowej czy telefonicznej. Z jednej strony pozwala to nadal obniżać koszty obsługi. Z drugiej – nie wymaga oczekiwania na przyjazd pracownika, a usługi nie wiążą się z potrzebą zapewnienia miejsca w firmie.

  •  
  •  
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *